Tiferet
Chic Cicero
Sandra Tabatha Cicero
Tiferet je šestou
sefirou a sférou krásy a harmonie. Ona je středem rovnováhy na Stromě života,
místem, které propojuje vyšší úrovně Stromu, s těmi nižšími. Je tedy
základním bodem pro průchod energie a informací do všech úrovní Stromu. Je to sféra
meditace a sladění. Je to také sféra léčení, iluminace, pravdy, míru, vnitřního
klidu a mystické zkušenosti. Tiferet je centrem takzvaného Kristova vědomí,
mystického centra oddanosti a vyššího já. Planeta Slunce, která je zdrojem
života světla, je přiřazována právě k sefiře Tiferet.
Sefer Jecira
praví:
Šestá cesta je zvaná zprostředkující inteligence, neboť násobí příliv
emanací a zprostředkovává je k všeobecnému požehnání, s nímž je sama
o sobě spojena.
To opět odkazuje
k umístění Tiferet na centrálním pilíři, propojující pilíř milosti a
přísnosti. Jako prostředník je také vnímán coby propojující bod, mezi vyššími a
nižšími stavy bytí vyššího a nižšího já. Tato sféra je jako „dvoucestný
přepínač“, takže přijímá přílivy emanací seshora a „zprostředkovává je k
všeobecnému požehnání“. Tiferet zaujímá neutrální pozici centrálním pilíři a
společně s androgynní přirozeností, umožňuje emanacím zvyšovat se,
kombinovat se a rozptylovat se. Šestá sféra je vnější manifestací vyšších a
subtilnějších sefirot, jakož i spirituální podstatou nižších a více
manifestovaných sfér.
Spirituální
zkušenost, kterou zažíváte v Tiferet je „Vize harmonie všech věcí“. To je
způsobeno tím, že vyšší já, nebo „Svatý anděl strážce“, v Tiferet spojuje všechno individuální (opět
s Tiferet zamýšleným jako zrcadlo Keter, nebo božského já). Cílem duchovní
zkušenosti je hledání světla, které je obsaženo v oddanosti Velkého díla.
Řízená
vizualizace do Tiferet
Sumář: Student
cestuje z Malkutu přes Jesod do Tiferet, kde potkává archanděla Rafaela a
anděly Malakim, králové. Ocitá se ve starověkém řeckém Mithraeu, čili Mithrově
svatyni, neporazitelného slunečního boha. Zakouší vizi Mithry, posvátného
nebeského býka, který udržuje kosmos v rovnováze.
Symbol Tiferet:
Růžový kříž.
S růžovým
křížem na prsou, vstupujete do chrámu Malkut, s příslušnými znameními.
Neplýtvaje časem, Sandalfon vás bere na stezku Tau, do chrámu Jesod. Odtud vás
archanděl Gabriel rychle bere vzhůru, dvacátou pátou stezkou Samek.
Nacházíte sebe
sama, stojícího na konci modré stezky Samek, patříce na zlatožluté dveře, do
astrálního chrámu Tiferet, V nich je vytesáno fialové Tau. Dáte projekční
znamení a vstoupíte do dveří. Uvnitř dáte znamení ticha.
Chrám Tiferet je
šestiboký a jeho stěny pokrývají žluté závoje, lehké jako pavučina. Strop je
vytvořen z nejčistšího zlata s centrálním hexagramem z topazu. I
na podlaze je hexagram, který má v každém rohu dlouhý zlatý svícen,
s dlouhou zúženou svící. Těchto šest menších svící plane spolu
s centrálním plamenem, na zlatém oltáři, uprostřed chrámu. Prostor je naplněn vůní kadidla. Chcete
upozornit na svou přítomnost a voláte obyvatele této sefiry a intonujete božské
jméno Jehovah Eloah vadaat a jméno archanděla Rafael. Poté voláte řád andělů,
známých jako Melekim. Mírný vánek pohne plameny svící a závoji na východě
svatyně. Z oblaků kadidla se kolem oltáře začínají materializovat andělské
bytosti hledící směrem k vám. Jsou vysocí, štíhlí, mužské přirozenosti,
mladistvého vzhledu a plavých vlasů. Mají žluté róby a fialový hexagram na
prsou. Zlatá velká křídla, s nachovými pery, spočívají na jejich štíhlých
ramenou. V pravé ruce drží lotosovou hůl. Rafael „léčitel boží“ vás
povzbuzuje očima, které vyjadřují jeho laskavost a sílu.
Řekne vám:
„Vstoupil jsi do
říše Boha manifestovaného v mysli. Jakými symboly sem vstupuješ?“
Odpovíte:
„Symbolem růžového
kříže, jenž nosím na své hrudi,“
Rafael řekne:
„Růžový kříž
doplňuje šestiramenný kříž Tiferet, který je otevřenou formou úhelného kamene.
Kalvarijní kříž, je obrazem je bojovníka, sestupujícího do Malkutu a
připravujícího stezku návratu, toho, jenž byl rozložen ve světle. Růžový kříž
je symbolem kanoucí rosy, jež nemanifestována udržuje dokonalý vzor toho, čím
by lidstvo mělo být, nedotčeno zkažeností a nerovnováhou. Je ctihodným symbolem
pro říši krásy.“
Hledíte na
archanděla přes zlatý oltář a ten vás upozorňuje na plamen na oltáři, jež
zářivě plane v misce ze žlutého diamantu. Plamen náhle vzplane a místnost kolem
vás zprůsvitní. Svatyně mizí z dohledu. Je nahrazena masou vířící mlhy.
Náhle mlha řídne a obraz se vyjasňuje. Spatříte Strom života. Slyšíte Rafaelův
hlas, recitující následující modlitbu:
„Z tvých rukou, ó
Adonaji, pochází všechno dobro. Znaky přírody, z prstů svých jsi vzal, ale
nikdo je čísti nemůže, ledaže by se učil ve škole tvé. Proto, jako
služebníci, kteří pohlížejí na ruce svého mistra a služebnice na své paní, jako
se tvé oči dívají za sebe, tak ty sám jsi naší pomocí.“
Vize Stromu života
vás vyčerpává – zdá se, že roste tak, že nakonec nevidíte než zlatou kouli
Tiferet, která vás vtahuje dovnitř.
Zde pableskuje
zlaté světlo a vaše oči se postupně přizpůsobí svému okolí. Stojíte uprostřed
ruin kamenné pevnosti a na hradbách kolem vás jsou okřídlené bytosti. Jsou
oděny ve žlutých róbách a purpurových plášťů. Každá z nich má na hlavě
korunu. Obklopují vás ze všech čtyř stran.
Jedna z nich
se k vám snese z kamenné zdi a přistoupí k vám. Nikdy před tím,
jste neviděli důstojněji vyhlížející osobu – je vysoká, se zlatými vlasy,
krátkými pěstěnými vousy a hlubokýma modrýma očima. Jeho purpurová pláštěnka je
lemována hermelínem a na krku mu visí kříž osázený drahokamy. Vyzařuje
královskou vznešenost a mohl byste si ho docela dobře představit, jako pána
nějakého středověkého paláce. Promlouvá k vám důvěrným hlasem a vy
v něm poznáváte archanděla Tiferet, v jeho aspektu Rafaela Melekaela,
vládce andělů šesté sefiry. Rafael praví:
„My jsme Melekim,
králové, řád andělů, asociovaných se sférou Tiferet. Strážci rovnováhy
v univerzu. My jsme Páni osy a neustále tvoříme mocné centrum, kolem něhož
neustále rotují všechny systémy a paradigmata univerza. Vše ve vesmíru existuje
jenom díky souhře protikladů a my zajišťujeme jádro, kolem kterého protiklady
tančí, ve věčném tanci. Den a noc. Mužské a ženské. Milost a přísnost. Toto
reprezentuje stálou dualitu v přírodě a jejich souhra je klíčem života a
jejich separace je zlo a smrt. My zajišťujeme rovnováhu mezi těmito silami.
Nevyvážená síla je popíráním života. Nevyvážená milost je slabost a oslabování
vůle. Nevyvážená přísnost je krutostí. Střední cesta je cesta rovnováhy. Kolo
se otáčí, ale náboj je stálý. Usilujte pouze o střed. Pozorujte zvenku
dovnitř.“
Rafael pokračuje:
„Melekim poskytují znalost a zkušenost. Poskytujeme spojení s mnoha
úrovněmi Stromu, z vyššího do nižšího. Poskytujeme pomoc při přenosu
moudrosti od výšin Keteru, k hlubinám Jesodu, jež sesílá náš vliv do
Malkutu. Usnadňujeme skutečné sebepoznání a sebe porozumění. Aspirantům Velkého
díla opatřujeme bezpodmínečnou lásku a respekt. Propůjčujeme dar harmonie a
sebeúcty a vedeme iniciované k realizaci jejich životního poslání. Jsme
také léčitelé, léčíme hojení ran, fyzických i spirituálních, celého lidstva.
Léčíme všechno utrpení a otáčíme zkušenost utrpení do spirituální moudrosti.“
Rafael se dotkne
symbolu Růžového kříže na svých prsou: „Symbol utrpení, je symbolem síly.
Nepohrdejte smutkem ani utrpením, neboť oni zasvěcují srdce.“
Melekim a stará
kamenná pevnost na které stojí, náhle mizí z dohledu, ve víru žluté mlhy.
Vy se náhle ocitáte v podzemní kapli. Je to dlouhá, úzká místnost,
s centrální uličkou, lemovanou z obou stran širokými, vyvýšenými
lavicemi. Klenutý strop je vymalován jako noční obloha, s hvězdami a konstelacemi
zvířetníku. Na zdech jsou fresky a reliéfy, jsou tu i výklenky se sochami
božstev. Dlouhá řada fresek znázorňující zodiakální znamení se táhne, od
severovýchodního rohu, k rohu jihozápadnímu. Na dalších freskách,
táhnoucích se od severozápadu k jihovýchodu, jsou planety. Oba pásy maleb
se kříží ve středu stropu. Na východě je rozměrná freska zobrazující boj
člověka se zuřivým býkem. Kolem jsou menší malby. Uvědomíte si, že jste se
ocitli ve starověkém řeckém mithraeu, svatyni Mithrasově, Pána světla, kterého
přijali římští vojáci od Peršanů.
Spasitel Mithra,
oslavován Římany jako bůh králů a ochranitel lidstva. Jeho jméno pochází
z indoevropského výrazu znamenající „přítel“. Mithras usmiřuje protiklad Ahura Mazdy, boha
světla a Ahrimana, boha temnoty. Udržuje mezi nimi rovnováhu. Bojujíc na straně
Ahura Mazdy, určil Mithras, že temnota nemůže přemoci světlo. On také usmířil
lidská stvoření, zavázal je k věrnosti ke svému světu, ctění svých povinností,
přísah a odpovědnosti. Mithras je bohem etického chování, pravdy, spravedlnosti
a disciplíny, uděluje milost ctnostným a trestá nehodné. Přesto je soucitným
bohem, který odpouští pravým kajícníkům, jejich přestupky a pochybení. Je
spasitelem, neboť jeho oběť nebeského býka umožňuje duším rodit se na tomto
světě a jeho konečný výstup na nebesa ukazuje lidem cestu duchovního návratu,
skrze sedm sfér, nazpět do věčného království stálic.
Dva světlíky na
obou koncích, kapli osvěcují. I ony jsou vytesány do zdi. Svatyně se podobá
jeskyni, nebo kryptě, ačkoliv je Mithra bohem světla, to proto, že světlo
nejlépe oceníme v temnotách. Svatyně symbolizuje univerzum, jako celek
připodobňuje kosmické vejce. Připomíná vám jinou legendární kryptu, sedmihrannou
hrobku Christiana Rosenkreutze (C. R. C.). Ačkoliv slunce do hrobky C. R. C.
nikdy nezasvítilo, byla osvěcována vyšším sluncem. Na mysli vám vyvstane nápis,
který byl v této hrobce nalezen: „Tuto hrobku jsem si vystavěl jako
kompendium univerzální jednoty.“
Prohlížíte si
některé z maleb na zdech. Jedna z nich zobrazuje zrození Mithrase ze
skály, posvátného kamene, rozděleného bez pomoci rukou. Skála se otevřela
v ohni a světle. Nahý malý Mithras se vynořil ze dutiny, v pravé ruce
dýku a v levé pšeničný snop, symboly přísnosti a milosti. Zrození dítěte reprezentuje naději
a potenciál k vykoupení duše. Na jiné malbě střílí Mithras lukem do skály,
ze které vytryskne voda. Na další je
Mithras jako král, kosmokrátor, nebo panovník kosmu a Hélios, sluneční bůh,
před ním klečí. Od dítěte ke králi, heroické skutky Mithrasovy se táhnou podél
zdi svatyně.
Jdete na východ
chrámu, abyste si prohlédli fresku Mithrovy oběti býka. Zjistíte, že se za zdí
skrývá malá místnost. Vstoupíte do této komory a objevíte žebřík, se sedmi
příčkami. Mezi příčkami žebříku, jsou vymalovány sedmi planet, a Merkurem na
jeho úpatí a Saturnem na vrcholu. Na jeho vrcholu prosvítá denní světlo. Pomocí
žebříku vystoupíte na povrch a ocitnete se ve starověkém městě Římě, situovaném
na sedmi pahorcích řeky Tibery. Můžete vidět velkolepou architekturu Římských
paláců, chrámů a státních úřadů, ovlivněnu řeckým slohem.
Obrátíte svou
pozornost na nebe nad vámi a užasnete, když vidíte celestiální děj,
z dávno minulých časů – vizi, které zaplňuje celou oblohu nad městem. Vidíte
mocného Mithrase, obkročmo sedícího na bílém nebeském býkovi. Bůh má podobu
mladého muže, v tunice a kalhotách perského vojáka. Má frýžskou čapku
posetou hvězdami a na peleríně má hvězdnou klenbu. Paprsky světla září kolem
jeho hlavy jako svatozář, když stlačuje obrovitého býka jedním kolenem dolů.
Uvědomíte si, že jste svědky legendárního souboje, který se odehrál před dvěma
tisíci lety před Kristem.
V dávných
časech vládlo znamení Býka nebi po tisíciletí – první den jara, jarní
rovnodennost nastala, když bylo slunce ve znamení Býka. Ale po dvou, tisíci
letech, bohové rozhodli, že nastane precese. Věk Býka ustoupil věku Berana, kde
se jarní rovnodennost posunula do tohoto znamení. Takto se každé dva tisíce let
posunuje zodiakální znamení a žádnému zodiakálnímu znamení není dovoleno
dominovat nebesům na věky. Časovým cyklům není dovoleno stagnovat, nebo se
vychýlit z rovnováhy, aby se udržela harmonie univerza.
Ahura Mazda, bůh
světla, vybral svého šampióna Mithrase, aby porazil nebeského býka a vytvořil
precesi rovnodennosti. Mithrovo srdce ztěžklo žalem, neboť miloval toto
ušlechtilé zvíře. Byla to velká oběť bohům, zničit to, co mu bylo tak drahé.
Vykonávaje svůj bolestivý úkol, přidržel Mithras silné zvíře mezi svými koleny,
sklonil mu hlavu a zarazil svůj meč mezi jeho obratle. Nechtěl vidět milované
stvoření umírat. Zraněný býk mocně zařval, dříve než svou hlavu sklonil mrtev
k zemi. Býčí krev se vylila a zformovala se do podoby Mléčné dráhy. To je
hvězdná cesta, kterou prochází duše ke zrození na tomto světě. Je také cestou,
kterou se duše navrací, k věčnému univerzálnímu zdroji. Rozlitá krev se
stala stezkou znovuzrození a spásy.
Vize Mithrase a
býka slábne a je nahrazena hvězdným obrazem Mléčné dráhy, proti nesmírnému prostoru
vesmíru. Jak hledíte na tuto scénu, slyšíte Mithrasův hlas, rozléhající se
skrze kosmos:
„Já jsem Mithras Deus Sol Invictus. Mithras, bůh
nepokořeného slunce, Za Héliem, sluncem dobývajícím. Jsem sluncem za sluncem.
Já jsem kosmokrátor, vládce vesmíru. Jsem Logos, neposkvrněná moudrost. Jsem
Svaté slovo, nejskvělejší. Zrozen ze skály, syn nejvyššího. Bůh králů a
ochránce spravedlivých. Jsem prostředníkem mezi dvěma silami, dobrem a zlem,
světlem a temnotou. Jsem pánem smlouvy a svaté pravdy, potvrzuji všechny
přísahy a závazky. Jsem bohem pokolení. Připravuji cestu nesmrtelnosti,
transmutaci znovuzrození, skrze prolití krve, věčnost dávající. Symbolizuji
živoucího boha za úpadkem rozkladu. Jsem věčný duch a svatý dech, jenž
vyhlašuje orákulum univerzální duše.
„Já jsem Alfa a
Omega, první a poslední, ten který je a který byl a ten který přijde,
Všemohoucí. Jsem věčné dobro. Jistě, má iniciace je znovuzrození se do stavu
mimo koloběh zrození a smrti, dává zrození smrtelnému životu. Uvolni průchod
bytí, věčného rození, jak jsem ho já ustavil, podle toho, co jsem ozřejmil a
zahalil tajemstvím.“
Hlas slunce, které
září, bůh potvrzuje: „Tato sféra je srdcem a centrem Stromu života. Na půli
cesty, mezi konečnou jednotou a nespočetnou rozmanitostí pozemského světa.
Tiferet je střed, mezi lidským a božským – mezi individuálním já a univerzálním
já. Šestá sefira je bránou mezi individuálním a nekonečným, mezi dítětem a
králem. Všichni spasitelé boží jsou obrazem seberealizace. Jsou archetypální
bytosti, vytvářející přechod od individuálního k nekonečnému, otevírající
průchody vyššími a nižšími úrovněmi já. Nabízejí brány ostatním, k témuž.
„A ta brána jsou
dveře k duchovnímu znovuzrození a všechna ignorance odešla. Trýznivá
temnota uprchla na spěchajících blanitých křídlech. Bytost, co se znovuzrodí,
již není pěti smyslové tělo, je nehmotná. Je znovuzrozena v mysli.
Vzpomeň, že na božské nedosáhne smrtelné, jež jen tělu rozumí, ale prosvětlené
dosáhne spojení.
„Varuj se duchovní
pýchy. Dobře studuj velké arkánum skutečné rovnováhy přísnosti a milosti,
protože jejich nerovnováha je neblahá. Nevyvážená přísnost je krutost a útlak.
Nevyvážená milost je slabost umožňující nekontrolovatelné zlo – jež vytváří
spoluviníka tohoto zla.
„Nespadni do pasti
fanatické religiozity. To co jsi poznal, díky svému znovuzrození, je jen tvé
poznání. Není to kladivo na ostatní, protože tato posvátná zkušenost nese
otrávené ovoce, pokud ji cpeš do krku někomu, kdo nemá stejnou zkušenost jako
ty. Nezapomeň, že i skutečně moudrý člověk je ničím v jeho očích a
jakkoliv velké jsou jeho zásluhy, i jeho intelektuální úspěchy, pořád je jen
zrnko prachu v očích Pána univerza, neboť ten hledí rovnou do srdce“.
Vize Mléčné dráhy
mizí a vy znovu ocitáte na pahorcích římských. Poblíž pahorku vidíte něco, čeho
jste si nevšimli dříve. Někdo tu s láskou vystavěl malý dřevěný kříž,
znamení jiného spasitele, který se v Římě usadil. Nové náboženství,
hlásající znovuzrození a věčnost, získalo v tomto starobylém světě
pozornost a vy máte jen málo času, přemítat o tomto faktu, protože scéna
v záblesku světla mizí.
Jste znovu
v astrálním chrámu Tiferet, tváří v tvář Rafaelovi za oltářem. Už
není v honosné královské róbě, ale v jednoduché róbě žluté. Zdraví
vás poklepáním po ramenou a dává vám chvilku, přizpůsobit se okolí a vy
děkujete, archanděli léčitelství, že vám dal nahlédnout do mysterií Tiferet.
Ryhle se otáčíte a
následujete modrou stezku Samek, z Tiferet do Jesod a poté sestoupíte
stezkou Tau do chrámu Mallkut, kde vás srdečně přivítá Sandalfon. Tváří
k portálu, kterým jste poprvé vstoupili, dáte projekční znamení a projdete
jím. Na druhé straně dáte znamení ticha.