O Fabiánovi
Bedřich Říha
Co? Ještě pořád zde? Ta nestoudnost?
Cožpak jsme neosvěcovali dost?
Pekelná cháska! Nedá na pravidla!
Vždyť v Téglu sám jsem přišel na strašidla!
Já vymetal přec bludy dlouho dost,
a panstvo řádí dál. Ta nestoudnost!
Johan Wolfgang Goethe: Faust
Nad Hostomicemi, nahoře na Babě, stojí osamělá, zadumaná skála. Je to prý pozůstatek hradu, na kterém kdysi žil rytíř Fabián se svým dvorem a svou krásnou snoubenkou. Šťastní milenci plánovali brzkou svatbu. Tu do jejich života vstoupila pohroma, která rozmetala jejich sny, stejně jako mocné zdi hradu. Stará čarodějnice nepřála Fabiánovi jeho lásku, kterou chtěla pro sebe sama a proměnila ho v lesního ducha, jeho dívku v zeměžluč a hrad v ruiny. Pouze jedno svými mizernými kouzly nedokázala. Udělat z Fabiána ducha zlého. Díky svému dobrému srdci zůstal Fabián dobrým i ve své nové podobě, podobě pána brdských lesů. Tak se od nepaměti vypráví na Brdech.Cožpak jsme neosvěcovali dost?
Pekelná cháska! Nedá na pravidla!
Vždyť v Téglu sám jsem přišel na strašidla!
Já vymetal přec bludy dlouho dost,
a panstvo řádí dál. Ta nestoudnost!
Johan Wolfgang Goethe: Faust
Pokud se podíváme na tuto legendu pozorněji, nejprve nás napadne, co že to bylo za babu, která vykonala tento nadlidský skutek. Myslíme si, že se zde naši předkové dotkli archetypu Velké matky, ve jejím hrozivém aspektu. Velká matka představuje prvotní prapříčinu života a smrti. Strašlivá jako bohyně Kálí, podobna vichřici, vstupuje do života našeho rytíře, je kolem času, které ho zaklíná mimo kolektivní řád. Jeho hrad se propadá do nitra hory, stává se místem, kde byl hlavní kulturní proud náhle přerušen; trvá dál,ale jen jako součást tradice. V okolí jeho sídla jsou dosud patrné známky intenzivní těžby. Těžil se tu sklářský písek, železná ruda, jinde zas křemenec. Zdá, že tato legenda popisuje právě dramatickou událost, kdy ložiska ztrácela na významu.
Vzhůru dolů!
"Stůj, červe, kdo jsi, kam tě cesta vede?"
Karel Jaromír Erben: Záhořovo lože
Ačkoliv se nechceme pouštět do příliš divokých spekulací, máme za to, že zdejší horníci chtěli s Fabiánem vždy vyjít po dobrém. Sestup do podzemí se rovná sestupu do nevědomí, tenká slupka civilizačního nátěru se odlupuje a člověk vstupuje zcela prostě do jiné říše. Nejinak je tomu jistě i s lidmi pevně spjatými s přírodou, což brdští dozajista byli. Pozorujeme nyní, že neomezený pokrok věd a všeobecný blahobyt nás ukotvil v našem antropocentrismu lépe než monotheistická propaganda. Těžko je dnes někdo schopen připustit existenci jiných entit a pokud se současní autoři uvolí psát o přírodních bytostech, ujišťují nás, že to snad může znít jako pohádka. Těchto upozornění vás ovšem ušetříme a pouze poznamenáme, že podle M. Nakonečného je víra v přírodní bytosti prubířským kamenem pravověrného okultisty. Nám se Fabián zjevil na Fabiánově loži po jednoduchém rituálu v podobě nahého obra, oblečeného pouze do bederní roušky z černé kožešiny. Měl krátce zastřižené tmavé vlasy a stejně upravený plnovous. S prohloubením našich meditací se jevil jako gigantická podzemní bytost.Karel Jaromír Erben: Záhořovo lože
Fabián, jako dobrý rytíř ze skály
"Co, prý, kluku, já přece ptáky a zvířata znám. Hastrman to byl, nic jináč."
Jan Křesadlo: Vara guru
Brdští však na svého Fabiána nezapoměli. Jeho žena se mění v zeměžluč. Zeměžluč, tisícizlaté koření, je bylinkářskou iniciační rostlinou, která umožňuje počáteční kontakt s duší rostlin. Je tedy branou do říše přírodní a zůstává navždy spjata s duchem hory. Takto je Babí Jan navěky rozkročen mezi vroucím obětím své věčné milenky a mrazivými polibky Bohyně temnot. Stává se nábojem kola, zlatou tváří uprostřed zeleného věnce z listí, který svou silou roztáčí. Další legenda vypráví, že Fabián se stahuje na sedm let do podzemí a na dalších sedm let se vrací na povrch. Lidé tento návrat vítají, neboť představuje období hojnosti. Tento princip reprezentuje Saturna, kterého dávní mýtografové identifikovali s egyptským Osiridem. Tento, pokud reprezentoval svou vládu v podsvětí, byl jmenován Černým bohem; jindy však, když symbolizoval boha bujné vegetace, byl malován se zelenou tváří. Další vyprávění mu připisuje dobrotu srdce a vládu nad Brdy, což jsou atributy Jupitera. Spojení Saturnu a Jupitera je, jak víme z astrologie, spojení velmi blahodárné.Jan Křesadlo: Vara guru
Pokud se tedy rozhodneme Fabiána navštívit, můžeme tak učinit z Hostomic. Tato asi čtyři kilometry dlouhá cesta má charakter promenádní procházky, kromě posledního nenáročného stoupání, před kterým se můžeme občerstvit u pramene Brdlavka. Cesta nás dobře vyladí před vstupem na tento výrazný energetický bod, abychom mohli procítit podivnou tesknotu tohoto místa. Fabián posiluje a očišťuje auru a pomáhá ve všech záležitostech srdce. Nečekejme však, že ho tu můžeme bez problémů spatřit. Zjevuje se pouze lidem od přírody citlivým a těm, kteří prošli jistým výcvikem. Honba za zjevy je ostatně nejrychlejší cestou do záhuby. Pro začátek stačí všímat si pocitů a nálad, které se nás na tom kterém místě zmocní.
Fabián, vládce Brd
Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
lidové rčení
Statut Fabiána jako vládce Brd mu pochopitelně umožňuje působit po celých Brdech. Z tohoto důvodu jsme vypracovali krátký rituál, který našim bratřím a sestrám, kupříkladu v Mníšku nebo pod Třemšínem, dovolí procítit Fabiánovu energii. Rituál je vhodný kupříkladu pro podbrdského zahrádkáře, který si chce zajistit hojnou úrodu, pro nebohého trempíře v pustinách, sužovaného divými běsy, skautského vůdce, přejícího si podpořit hladký průběh víkendového brdského táboření, a tak podobně. Příkladů použití se jistě najde dost. Rituál jsme sestrojili pokud možno co nejjednodušší, aby ho mohl vykonávat i začátečník v tomto krásném umění.lidové rčení
Popis rituálu
Nejprve se uklidněte několika hlubokými vdechy, postavte se směrem k severovýchodu, pravý ukazováček položte na dolní ret a řekněte:
Zamykám, zamykám les, aby sem nikdo nevlez,
Vleze-li sem dědek, stane se z něj dudek,
Vleze-li sem bába, stane se z ní žába,
Vleze-li sem panna, stane se z ní srna,
vleze-li sem mládenec, stane se z něj mravenec. 1)
Nyní proveďte gnostický pentagramový rituál. Postavte se směrem k severu:Vleze-li sem dědek, stane se z něj dudek,
Vleze-li sem bába, stane se z ní žába,
Vleze-li sem panna, stane se z ní srna,
vleze-li sem mládenec, stane se z něj mravenec. 1)
1. Vizualizujte světelný energetický paprsek, který přichází shora a proniká až k vaší temenní čakře. Intonujte přitom hlásku I a vibrace pociťujte v hlavě. 2)
2. Vizualizujte, že paprsek proniká až do krční čakry a intonujte přitom hlásku E. Vibrace pociťujte v hrdle.
3. Srdeční čakra, hláska A, vibrace v hrudníku.
4. Solární plexus, hláska O, vibrace v okolí žaludku.
5. Genitálie, hláska U, vibrace v pobřišku.
6. Zopakujte body 5, 4, 3, 2 a 1.
7. Intonujte jedním dechem vokály IEAOU a přitom před sebou ve vzduchu napjatou paží vyznačte a vizualizujte invokační pentagram. 3)
8. Obraťte se ve směru pohybu hodinových ručiček nejprve k východu, pak k jihu a k západu a pokaždé opakujte bod 7. Pak se obraťte znovu do výchozí pozice.
9. Zopakujte body 1-6.
Tímto je gnostický pentagramový rituál ukončen. Nyní přiložte ruce k ústům a zvolejte: "Fabiáne"
Připažte. Otočte se směrem k východu a přiložte ruce k ústům: "Babí Jane"
Připažte. Otočte se směrem k jihu a přiložte ruce k ústům: "Fabiáne"
Připažte. Otočte se směrem k západu a přiložte ruce k ústům: "Babí Jane"
Otočte se směrem k severu a pak řekněte:
Fabián, Babí Jan
pase koně na průhoně,
já tu jsem, přijdi sem,
čisté nebe, 4)
pevná zem. 5)
Nyní jasně a zřetelně předneste přání, kvůli kterému Fabiána voláte. Potom mu poděkujte a požádejte ho, aby se navrátil do svého sídla s tím, aby opět přišel na vaše zavolání. Pokloňte se do všech čtyřech světových stran. Na závěr opět proveďte gnostický pentagramový rituál.pase koně na průhoně,
já tu jsem, přijdi sem,
čisté nebe, 4)
pevná zem. 5)
Tímto je rituál hotov. Fabián se může zjevit také ve své tradičnější podobě rozšafného fořta. Kdy se zjevuje ve své temné podobě a s rudě žhnoucíma očima nechává šplhat koně po stromech jako kočky nevíme, neboť jsme s lesem za dobře. Dlužno dodat, že vykonávání tohoto rituálu také zpětně podporuje energetické centrum Brd.
Poznámky:
1) Zjistili jsme,že se tato temná formule, odpovídající zhruba například zvolání: "Procul, O procul este profani. Bahlasti! Ompehda!", nyní používá pro konejšení malých dětí. Maminky věru vědí, čím svoje dítko do života vybavit!
2) Můžete z palce, prsteníčku a malíčku pravé ruky udělat štipec a ukazováčkem a prostředníčkem se dotýkat uvedených míst. Také můžete vizualizovat příslušné aurické barvy.
3)
1) Zjistili jsme,že se tato temná formule, odpovídající zhruba například zvolání: "Procul, O procul este profani. Bahlasti! Ompehda!", nyní používá pro konejšení malých dětí. Maminky věru vědí, čím svoje dítko do života vybavit!
2) Můžete z palce, prsteníčku a malíčku pravé ruky udělat štipec a ukazováčkem a prostředníčkem se dotýkat uvedených míst. Také můžete vizualizovat příslušné aurické barvy.
3)
4) Zaujměte jupiterskou mudru - vzpažte a ruce zatněte v pěst, přičemž vztyčte oba ukazováčky
5) Zaujměte saturnskou mudru - vzpažte a ruce zatněte v pěst, přičemž vztyčte oba prostředníčky
5) Zaujměte saturnskou mudru - vzpažte a ruce zatněte v pěst, přičemž vztyčte oba prostředníčky
Literatura:
Marie-Luise von Franz: Psychologický výklad pohádek
San: O barvě slézu v umění spagyrickém aneb O přednosti dlouhohrdlých baněk před oněmi s jimadly
Josef Veselý: Magie pro pokročilé
Marie-Luise von Franz: Psychologický výklad pohádek
San: O barvě slézu v umění spagyrickém aneb O přednosti dlouhohrdlých baněk před oněmi s jimadly
Josef Veselý: Magie pro pokročilé
Žádné komentáře:
Okomentovat